ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΣΚΙ


ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΣΚΙ

Η χιονοδρομία έχει αυξημένες δαπάνες ενέργειας είτε στην αγωνιστική της έκφανση είτε ως χόμπι. Επειδή ως δραστηριότητα χρησιμοποιεί τους πιο ογκώδης μυς του σώματος, από τον πυρήνα μας και κάτω αλλά και το σύνολο του μυϊκού συστήματος έως τα άνω άκρα (σε μικρότερο βαθμό βεβαίως), η μέγιστη θερμιδική πρόσληψη είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να βοηθήσει κανείς το μυϊκό του σύστημα να αποκτήσει τις μέγιστες αντοχές χωρίς την απειλή τραυματισμού. Επιπλέον, όταν κάνει κρύο, η θερμοκρασία του σώματος πέφτει. Από την άλλη, ο μεταβολισμός αυξάνεται ελαφρώς και επομένως αυξάνονται οι καύσεις. Για την διατήρηση λοιπόν μιας σταθερής θερμοκρασίας σώματος καταναλώνεται περισσότερη ενέργεια απ΄ότι σε κανονικές συνθήκες. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί ότι υπάρχει  μειωμένη επιθυμία για νερό, καθώς ο μηχανισμός δίψας μειώνεται στο κρύο οπότε επέρχεται και η αφυδάτωση. Αυτό όμως είναι μια ψευδαίσθηση επειδή μάλλον δεν ιδρώνουμε όπως σε άλλα αθλήματα, ωστόσο τα μεταλλικά άλατα χάνονται εξίσου, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε κράμπες, τραυματισμούς και απώλεια αντοχής.  Αυτό που τρώμε και πίνουμε άρα μπορεί να μας εξασφαλίσει αντοχή στο κρύο και αντοχή για την άσκηση της δραστηριότητας.

Όσοι λοιπόν ασχολούνται με τη χιονοδρομία θα πρέπει να πίνουν περισσότερα υγρά. Η ανεπάρκεια μεταλλικών αλάτων προλαμβάνεται με την κατανάλωση τουλάχιστον δύο λίτρων νερού (ή φυσικών χυμών) ημερησίως. Μια καλή πηγή ενυδάτωσης στο κρύο είναι τα ζεστά ροφήματα, ενώ πρέπει να αποφεύγεται το αλκοόλ ειδικά σε μεγάλες ποσότητες καθώς προκαλεί αφυδάτωση. Πέραν από τους κινδύνους για την ασφάλειά μας, υπάρχει μια πεποίθηση ότι το αλκοόλ θα μας ζεστάνει..αυτό είναι ένας μύθος. Ίσα ίσα μας δίνει αυτήν την αίσθηση στιγμιαία ενώ ουσιαστικά φέρνει αντίθετα αποτελέσματα.

Η ιδανική διατροφή για τις δραστηριότητες του χιονιού, είναι οι σύνθετοι υδατάνθρακες (αργής καύσεως) που εγγυώνται ενέργεια για πολλές ώρες μετά την κατανάλωσή τους, οι οποίοι πρέπει να καταναλώνονται 2 ώρες πριν την άσκηση και οι πρωτεΐνες  που φροντίζουν για τη δύναμή μας. Επίσης, τα λαχανικά και τα καλά λιπαρά πρέπει να είναι κομμάτι της διατροφής μας στο βουνό ενώ οι τηγανιτές και λιπαρές τροφές πρέπει να αποφεύγονται.

Το πρωινό θεωρείται το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Πρέπει να αποτελείται από τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη έτσι ώστε να αποδίδουν σταδιακά ενέργεια και όχι άμεσα. Καλές προτάσεις για πρωινό είναι τα σάντουϊτς και γενικά σύνθετοι υδατάνθρακες (δημητριακά ολικής άλεσης) συνδυαστικά με πρωτεΐνες (αβγά) και καλά λιπαρά οξέα (ελαιόλαδο ή καπνιστό σολομό). Σίγουρα τα εξής όπως μπέικον, λουκανικάκια, ζαμπονοτυρόπιτες, μπουγάτσες, βούτυρα, πλήρη γαλακτοκομικά, γλυκά, μαρμελάδες, σοκολάτες κ.α. δεν είναι καλές επιλογές για πρωινό.

Ενδιάμεσα η κατανάλωση κάποιου σνακ υψηλό σε θερμίδες κρίνεται ως απαραίτητη. Τέτοια σνακ μπορεί να είναι π.χ. μπάρες δημητριακών, μπάρες σοκολάτας (50 gr max), ρόφημα σοκολάτας, μπανάνες, άλλα φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα, σαντουιτσάκια με μαύρο ψωμί – γαλοπούλα και τυρί, ξηροί καρποί ωμοί ή και αλατισμένοι για τυχόν υπόταση, νιφάδες δημητριακών, χυμοί και σίγουρα όχι αναψυκτικά ή άλλα energy drinks που προκαλούν κατακράτηση.

Προτάσεις για κυρίως γεύμα και βραδινό υπάρχουν πολλές. Ανάλογα με την ώρα της ημέρας καθορίζεται και η ποσότητα. Μπορεί να είναι σύνθετοι υδατάνθρακες και πρωτεΐνες πάντα με τη συνοδεία λαχανικών. Όπως όσπρια (φασολάδα, γίγαντες, ρεβίθια, φάβα ή λαθούρι), διάφορα ζυμαρικά με σάλτσα ντομάτας (λαζάνια, χυλοπίτες, τραχανάς), ρύζι, πατάτα ψητή ή φούρνου με κρέας και λίγο τυρί.

Είναι φυσιολογικό ωστόσο, όταν είμαστε σε διακοπές και η εκάστοτε περιοχή κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα προσφέρει πολλά εκλεκτά εδέσματα, να μπαίνουμε σε πειρασμούς! Τα «απαγορευμένα», συνήθως αποτελούν τις must γεύσεις σε αυτές τις περιοχές. Η περιοχή του Παρνασσού φημίζεται για τα κρέατα και τα τυριά της και τα πολλά και ωραία all day bars της σερβίρουν κολασμένα γλυκά! Η μπύρα, το τσίπουρο ή ένα ωραίο ποτό τραβιέται στο βουνό, après ski ή σε κάποιο διάλειμμα..Αν η αναψυχή είναι ο σκοπός της δραστηριότητάς σας ..Μέτρον άριστον θα λέγαμε για να χαίρεστε εξίσου και την αγαπημένη σας δραστηριότητα! Αν όμως η προσέγγισή σας είναι πιο αθλητική..η πειθαρχία στους διατροφικούς κανόνες επιβάλλεται.. ευτυχώς υπάρχουν και τα ρεπό;-)

Εμείς σας περιμένουμε στο 1100 Mount Bar από νωρίς το πρωί για Healhty Drinks & Treats και άλλες πολλές νοστιμιές..apres ski!!